• White Instagram Icon
  • Biały YouTube Ikona

PRIMOSTEN

Droga to miejsce bardzo swoiste, jedyne w swoim rodzaju. Jest jakby odrębnym krajem, w którym nie rządzi żaden rząd, lecz jedno prawo naturalne. Najważniejszą cechą drogi jest swoboda.

Charles Freiherr

To tutaj w roku 2010 zrodziła się moja miłość do Chorwacji. Wtedy po raz pierwszy odwiedziłam ten kraj i to właśnie miasteczko Primosten było pierwszym miejscem podczas naszej podróży, w którym zatrzymaliśmy się.

Nie mieliśmy wtedy jeszcze żadnej rezerwacji, ponieważ naszym celem była Makarska Riwiera, a wyjazd do Primosten wyszedł całkiem spontanicznie i nie planowanie, ponieważ w Monachium było nam już tak gorąco, że stwierdziliśmy nie ma na co czekać, czas wyruszyć nad morze.

Po przyjeździe poszliśmy do pierwszego lepszego biura turystycznego, aby spytać o noclegi, okazało się, że nie ma za bardzo nic wolnego i przez kilka nocy musieliśmy przemęczyć się a apartamencie bez klimatyzacji, co w Chorwacji w środku lata jest trochę ciężkie do zniesienia, ale daliśmy radę. Nasz apartament położony był nie daleko centrum, nawet będąc w tym roku po tylu latach rozpoznałam to miejsce.

Miasto to nie wiele się zmieniło, chyba tylko przybyło turystów, a ceny wszystkiego poszły w górę. Nie zmienił się jednak jego urok, który zapamiętałam. Strasznie to miejsce przypadło mi do gustu. Primosten jest przepięknie położony i zaliczany jest do jednych z najbardziej malowniczych miasteczek Chorwacji. Leży w południowej części kraju, Dalmacja północna, na niewielkim półwyspie gdzie jego wybrzeża są kamieniste, co nadaje wodzie niezwykły niebieski kolor. Około 30 km na południowy wschód leży znane miasto Sibenik, a 60 km na północny zachód znany zapewne Wam Split. Oby te miejsca są również godne polecenia.

Stare miasto wypełniają domy z kamienia, typowego dla architektury chorwackiej, co nadaje temu miejsce przepiękny klimat. Znajdziemy tutaj liczne rodzinne sklepiki z pamiątkami oraz liczne bary oraz restaurację. Stare miasto możemy również obejść całe w koło, gdzie towarzyszą zapierające dech w piersiach widoki, na okoliczne wyspy. Mnie ten widok po tylu latach skojarzył się w Tajlandią i wyspą Koh Samui.

Primosten to zdecydowanie jedno z najpiękniejszych miejsc na Adriatyku.